Academic Persistence for Students Involved in the Accelerated Education Program in Dadaab Refugee Camp
Olivier Arvisais
Département de didactique, Université du Québec à Montréal, Canada
Patrick Charland
Département de didactique, Université du Québec à Montréal, Canada
François Audet
Département de management, Université du Québec à Montréal, Canada
Yannick Skelling-Desmeules
Université du Québec à Montréal, Canada

The academic community has highlighted the lack of research into accelerated education programs (AEPs) in refugee camps. Furthermore, AEPs take different forms in different countries. Generally speaking, however, several AEPs in different parts of the world are known for their low attendance rates. Accordingly, this article presents the key barriers causing absenteeism or preventing students from continuing their education within the program in Dadaab Refugee Camp. Our study shows that humanitarian action itself plays a significant role in pupil academic persistence. Also, flexible schedules are not a solution to absenteeism in AEP.
La communauté académique a souligné le manque de recherches sur les programmes d’éducation accélérée (PEA) dans les camps de réfugiés. En outre, les PEA prennent des formes différentes selon les pays. De façon générale, cependant, plusieurs PEA dans différentes parties du monde sont réputés pour leurs faibles taux de participation. Par conséquent, cet article présente les principaux obstacles causant l’absentéisme ou empêchant les étudiant.es de poursuivre leur éducation au sein du programme dans le camp de réfugiés de Dadaab. Notre étude démontre que l’action humanitaire elle-même joue un rôle important dans la persévérance scolaire des élèves. L’étude démontre également que les horaires flexibles ne sont pas une solution à l’absentéisme dans les PEA.